קלינאית תקשורת אוטיזם

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

אחת הבעיות העיקריות והמשמעותיות הדורשות התייחסות בקרב ילדים הסובלים מאוטיזם, היא קשיים בתקשורת המילולית והבלתי מילולית. ילדים עם אוטיזם, ברוב המקרים, מראים יכולות שפה ותקשורת נמוכות הן בתקשורת המילולית והן בתקשורת הבלתי מילולית. ילדים הסובלים מאוטיזם ברמה קשה, בדרך כלל, אינם יוצרים כלל תקשורת (לא מילולית, ולא בלתי מילולית). קלינאיות תקשורת מתמחות באבחון הקשיים התקשורתיים שחווים ילדים על הספקטרום האוטיסטי ובהמשך מסייעות לילד למצוא את דרכי התקשורת המתאימים ביותר עבורו לפי יכולותיו, באופן מילולי באמצעות שפה (במקרה זה הטיפול יתמקד ברכישת שפה ושיפור יכולת הדיבור) ובאופן בלתי מילולי. לאור כך, טיפול על ידי קלינאית תקשורת חיוני עבור ילדים על הרצף האוטיסטי. 

קלינאית תקשורת אוטיזם - Junior Therapy שיקום בית פרטי לילדים

מתי כדאי לפנות לאבחון? סימנים מוקדמים לאוטיזם

אבחנה מוקדמת של אוטיזם והתחלת טיפול בגיל צעיר מאוד חשובים להצלחת הטיפולים הקיימים. לכן כדאי לשים לב לסימנים מוקדמים שמעידים על סיכון לאוטיזם ולא להסס בפניה לרופא בשביל להתחיל את תהליך האבחון. את הסימנים המוקדמים אפשר לחלק לשתי קבוצות: קשיים בתקשורת חברתית, לדוג': קושי ביצירת קשר עין, עיכוב בדיבור, התעניינות מופחתת בסביבה;  והתנהגויות מוזרות וחזרתיות, כגון: תנועת ידיים חוזרניות, השמעת קולות, טקסים, התנגדות לשינויים ועוד. 

אבחון אוטיזם על ידי קלינאית תקשורת

מחקרים מראים בצורה ברורה שאיתור וטיפול מוקדם בילד על הרצף האוטיסטי מוביל לתוצאות טובות יותר בתהליך הטיפולי. לכן, עדיף לא להסס ולפנות לאבחון במידה ועולה איזשהו חשש לבעיית תקשורת או להתנהגות מוזרה (סימנים מוקדמים לאוטיזם מפורטים בהמשך)

אבחון אוטיזם הינו קליני בלבד, מבוסס אך ורק על הכרות עם התנהגות הילד ואין כיום אף בדיקה פיזיולוגית (כגון בדיקת דם, סריקת MRI או בדיקה גנטית) שיכולה לזהות אוטיזם. אבחון אוטיזם בישראל דורש הסכמה בין שני מאבחנים, פסיכולוג קליני ורופא (רופא התפתחותי, נוירולוג ילדים או פסיכיאטר ילדים). ברוב המקרים, תהליך האבחון יכלול השתתפות של  אנשי מקצוע נוספים כגון קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק שיבדקו את יכולות השפה, הרגישות התחושתית, ומאפיינים נוספים של הילד שחשובים להבנת מצבו וצרכיו. המבדקים מתבצעים על ידי תצפיות על הילד, מבחנים סטנדרטיים ושאלונים שההורים ממלאים. האבחון לרוב נמשך על גבי מספר פגישות על הילד בנוכחות הוריו.

טיפול קלינאית תקשורת אצלכם בבית

ילדים על הספקטרום האוטיסטי מציגים מגוון רחב של הפרעות בתקשורת. לכן בשלב הראשון, תפקידה של הקלינאית תקשורת הוא להעריך את פוטנציאל התקשורת של הילד. האם הוא מנסה ליצור קשר עין ולא מצליח? האם הוא מנסה להביע את עצמו אך אינו מובן? האם יכולות להיות צורות תקשורת אפקטיביות יותר עבורו? 

הקושי יכול להיות שפתי, ברכישת השפה או בהפקתה (בעיקר בגלל עודף רוק בפה שנגרם מרגישות למגע או קשיי בליעה) או בתקשורת הבלתי מילולית כלומר בהבעות פנים, יצירת קשר עין ושימוש במחוות, או גם וגם. קלינאית תקשורת עובדת עם הילד על פיתוח ושיפור יכולות השפה והדיבור שלו, בדגש על כך שהוא עצמו ייזום תקשורת כלשהי עם סביבתו, וירבה להשתמש בתקשורת לא מילולית (הבעות וג'סטות) .טיפול אצל קלינאית תקשורת חיוני לפיתוח יכולות הילד לבטא את צרכיו ורצונותיו ולתקשר עם סביבתו. 

אצלנו ב-Junior Therapy הקלינאית תקשורת מבצעת את ההערכה בסביבה הטבעית של הילד, בביתו. בצורה זו, באפשרותה לבחון ולצפות בו בפעילויות השגרתיות שלו בבית, עם בני משפחתו, כפי שהילד רגיל ומרגיש נוח עימם.

מה קורה כאשר הילד אינו יכול לרכוש שפה?

טיפול בילד על הרצף אשר לא מפתח שפה (כלומר דיבור), יתמקד בפיתוח יכולות תקשורתיות א-מילוליות (כגון מחוות ושפת גוף) בקרב הילד ומשפחתו על מנת ללמד אותם להצליח ולתקשר ביניהם ועם הסביבה בצורה מיטבית. במקרה כזה ייעשה שימוש רב בתקשורת תומכת חליפית (תת"ח), הכוללת תמונות, טאבלט, מחשב, מכשיר הקלטה ועוד.

הדרכת הורים לילדים עם אוטיזם

העובדה שאנו מעניקים טיפול בסביבה הטבעית של הילד, מאפשרת לנו לשלב את ההורים בטיפול בצורה טבעית יותר. אנו בJunior Therapy מאמינים שרוב הנטל הוא שלכם ההורים, והטיפול הוא גם בשבילכם. במסגרת הטיפול, אתם שותפים לאינטראקציה עם ילדכם, בין היתר כדי שתוכלו להמשיך ולתרגל את דפוסי התקשורת שהילד רוכש, מעבר לשעות הטיפול.

אחת הגישות המקובלות ביותר בטיפול על ידי קלינאיות תקשורת בתחום, נקראת DIR- גישה התפתחותית אינדיבידואלית המבוססת על מערכות יחסים. גישה זו מדגישה את חשיבות האינטראקציות והתגובתיות ההדדית בין הקלינאית/ההורים לילד. הקלינאית תקשורת בונה תוכנית התערבות שנשענת על תחומי העניין וההנאה של הילד, ותוך כדי משחק, הקלינאית וההורים לומדים לזהות את דפוסי התקשורת היזומים של הילד, ומלמדים אותו להביע ולתקשר בדרכים יעילות יותר.

הדרכה להורים, למורים ולמטפלים אחרים היא משמעותית, כדי שכל מי שבא במגע עם הילד יוכל לחזק ולעודד את המיומנויות הנלמדות בטיפול אצל הקלינאית תקשורת.

מחפשים קלינאית תקשורת שמתמחה באוטיזם? התקשרו אלינו לטלפון 077-9966220 לקבלת המלצה על קלינאית תקשורת באזור מגוריכם. אנחנו ב-Junior Therapy מתמחים בשיקום וטיפולי בית עבור ילדים במגוון רחב של מצבים רפואיים כגון: ילדים על הספקטרום האוטיסטי, ילדים עם עיכוב שפתי, גמגום בילדים, הפרעות קשב וריכוז, בעיות התארגנות, שיתוק מוחין ועוד.