טיפול בגמגום אצל ילדים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

גמגום אצל ילדים זוהי תופעה שמדאיגה הורים רבים. אז לפני שמתחילים לדאוג, כדי שתדעו כמה עובדות: תופעה של גמגום בגיל הרך נפוצה מאד (קיימת אצל 5% מהילדים) ומופיעה לרוב לפני גיל 3.  אצל מרבית הילדים הגמגום יחלוף ללא כל צורך בהתערבות מעבר להדרכת הורים ורק אצל 1% מהאוכלוסייה, הגמגום יהפוך כרוני. אם כן, מה עושים כאשר הגמגום הוא כרוני? ומתי כדאי לפנות לקלינאית תקשורת מומלצת לילדים? כל התשובות במאמר הבא.

טיפול בגמגום אצל ילדים - Junior Therapy, מספקים שירותי קלינאית תקשורת פרטית לילדים

מתי כדאי לפנות לטיפול אצל קלינאית תקשורת?

הנה מספר מצבים בהם כדאי לפנות להתייעצות של קלינאית תקשורת לילדים, אשר מתמחה בגמגום:

  1. הגמגום נמשך בין שלושה חודשים לחצי שנה ללא הטבה.
  2. הילד/ה פיתחו אסטרטגיות הימנעות מדיבור: חזרו יותר להצביע, החלו לדבר "ג'יבריש", ממעטים לענות, מוותרים על המשך המשפט כשנתקעים, 
  3. הילד/ה מביעים מצוקה מהקושי שלהם לדבר.
  4. אתם כהורים, חשים חרדה ומצוקה ומתקשים לדבר ולשחק עם הילד/ה בטבעיות.
  5. במידה והגמגום הוא תורשתי. ישנם אנשים נוספים במשפחה שמגמגמים.
  6. במידה והגמגום הינה תופעה חוזרת, כלומר הייתה בעבר, חלפה וכעת שוב מופיעה.
  7. במצב שבו פרט לגמגום קיים גם עיכוב שפתי.

אנחנו ב-Junior Therapy מציעים פגישת ייעוץ אצלכם בבית, עם קלינאית תקשורת לילדים בעלת ניסיון בתחום הגמגום, במהלכה תוכלו לקבל מידע על גמגום, ותוכלו לדעת האם יש צורך רק במעקב, בהדרכה, או גם בטיפול. הטיפול עצמו גם הוא מתרחש בבית, בסביבה הטבעית של הילד. 

בגילאי טרום בית ספר יש מגוון שיטות לטיפול בגמגום. שיטות טיפוליות מסורתיות לבעיית הגמגום מתמקדות לרוב על מציאת דרכים וטכניקות להוצאת המלים. לדוגמה, הם מלמדים את הילד/ה לנשום באופן שונה, להאט את הדיבור, להאריך את הצליל ההתחלתי, וכדומה. במקביל הטיפול מתמקד בבניית הביטחון העצמי של הילד, על פי האמונה, שביטחון עצמי חזק משפר את יכולת ההתבטאות והדיבור של הילד/ה.

איך אתם כהורים יכולים לעזור לילד?

רוב הילדים המגמגמים מוטרדים מהגמגום שלהם ומתחושת חוסר השליטה שיש להם בדיבור. לגמגום מתלווים פעמים רבות רגשות קשים של מבוכה, פחד, אשמה, בושה, שלעיתים מובילים לכך שהילד נמנע ממצבי דיבור וממצבים חברתיים.  הנה רשימה של דברים שתוכלו לעשות מהרגע הראשון, כדי לסייע לילדכם (ולכם) להתמודד בצורה בריאה יותר עם הגמגום:

  1. בזמן שהילד/ה מדברים שמרו עימו על קשר עין והקשיבו בסבלנות רבה. השתדלו לא לעזור להם להשלים את המילה/המשפט, ותנו להם לעשות זאת בעצמם. 
  2. התרכזו בתוכן הדברים של הילד/ה, ולא בצורה בה הם מדברים. 
  3. שוחחו איתם בקצב איטי יותר, כדי שגם הם ידברו לאט. דיבור מהיר או צורך לענות מהר עלולים להגביר את הגמגום.
  4. כאשר אתם מפנים אליהם שאלה, נסו לתת להם שתי אפשרויות ואל תשאירו את השאלה פתוחה. 
  5. אל תכריחו אותם לדבר אם אינם מעוניינים בכך. 
  6. במידה והילד/ה הצליחו להעביר מסר, גם אם תוך כדי גמגום, תעודדו אותם ותציינו זאת בחיוב.
  7. במידה והילד/ה נמצאים בטיפול חשוב שתדעו שזה לא פשוט עבורם להשתמש בטכניקות הנלמדות כל הזמן. לכן, השתדלו לא להעיר להם על כך.

היו קשובים לילדכם ותבדקו איתו למה הוא זקוק. ייתכן שהוא פחות מוטרד מהגמגום עצמו אלא דווקא מקשיים אחרים בבית הספר או עם החברים.

הילד/ה שלכם החלו לגמגם ומעוניינים בייעוץ של קלינאית תקשורת? הילד מתקשה בפעילויות היומיומיות בבית הספר ואתם מעוניינים בטיפול של קלינאית תקשורת? התקשרו ל-Junior Therapy, שיקום פרטי לילדים בטלפון שמספרו 077-9966220. באפשרותכם להשאיר את הפרטים שלכם כאן למטה ונחזור אליכם בהקדם. Junior Therapy מתמחה במגוון רחב נוסף של טיפולי בית לילדים בתחום הפרעות קשב וריכוז, ויסות חושי, עיכוב שפתי ועוד.