דף הבית / קשיי כתיבה איתור אבחון ודרכי טיפול
הכתיבה הינה מיומנות אנושית מורכבת. מה שנראה לרובנו כפעולה פשוטה ונטולת כל מאמץ, הינה מיומנות מורכבת שלוקח כמה שנים ללמוד, להטמיע ולהתמחות בה. הכתיבה משמשת כלי חשוב בלמידה ומסייעת להעברת מידע, קליטתו ועיבודו. ילדים רבים בגילאי הגן ובית הספר חווים קשיים בכתיבה ומופנים לטיפול ריפוי בעיסוק לשם אבחון וטיפול.
בעת שהילד/ה כותבים הם נדרשים להפעיל כישורים קוגניטיביים ופיזיים רבים. בהיבט הפיזי, נדרשת אחיזה יעילה ותפקודית תוך שימוש עקבי ויעיל ביד עזר, ייצוב שורש כף היד ודינאמיות בשורש כף היד ובאצבעות, שרירים פנימיים חזקים דיים בכף היד ובחגורת הכתפיים ועוד. בהיבט הקוגניטיבי, בכדי לכתוב באופן יעיל יש לרכוש יד דומיננטית, יכולת חציית קו אמצע, התארגנות יעילה בדף, תכנון, בקרה ושליפה. הכתיבה כוללת כתיבה חופשית, העתקה וכתיבה משמיעה (הכתבה).
התפתחות הכתיבה מתחילה כאמור הרבה לפני שהילד כותב. במידה וילדך נמנע מיצירה בגן, ייתכן והדבר יוביל לקשיי כתיבה וצריך לפנות למרפאה בעיסוק. משמע הדבר הוא שהרבה לפני שהילד לומד לכתוב, ניתן לעקוב ולנבא בעיות בכתיבה שעלולים לצוץ מאוחר יותר, ולסייע לו בתהליך. כשהילד מתנסה לראשונה בכתיבת אותיות ולא מצליח, קיימת השלכה על הרצון להתנסות בפעם הבאה ולהמשיך ולשכלל את מיומנות הכתיבה.
בבית הספר הסימנים המצביעים על קשיי כתיבה בולטים יותר. במחברת יש יותר שרבוטים ופחות מילים, הכתיבה איטית, הילד/ה מרבים למחוק ומתקשים לסיים משימות כתיבה. לעתים הקושי בכתיבה עלול הוביל פשוט להימנעות מכל כתיבה שהיא.
הפניה לאבחון מתבצעת על ידי אחד מהגורמים הבאים או כמה מהם: הורה, גננת, מורה ורופא. אבחון קשיי כתיבה מתבצע על ידי מרפאה בעיסוק. לאור תורי המתנה ארוכים מטעם קופות החולים, אנחנו בJunior Therapy ממליצים על אבחון פרטי אצלכם בבית. בפגישה הראשונה עם המרפאה בעיסוק, ייערך אבחון סטנדרטי בו המרפאה בעיסוק תבחן האם אכן קיים קושי בכתיבה, מהו הקושי ומה מקורו. חשוב לציין כי לעיתים קרובות מדובר במכלול של גורמים המביאים יחד לקשיי הכתיבה. מרפאות בעיסוק משתמשות באבחונים סטנדרטיים בעלי תוקף ומהימנות המשמים לאיתור קשיי כתיבה בילדים, ונמצאים בשימוש בינלאומי על ידי מרפאות בעיסוק ואנשי מקצוע נוספים.
בהתאם לקשיים שעלו במהלך האבחון, המרפאה בעיסוק תבנה תוכנית התערבות שמטרתה לשפר את מיומנויות הכתיבה של הילד/ה. הטיפול כולל עבודה ישירה עם הילד והדרכה להורים לצורך המשך הנעשה בטיפול גם בשאר ימות השבוע. הטיפול בריפוי בעיסוק הינו חוויתי ומשלב בתוכו משחק, יצירה והנאה. מטרה נוספת בטיפול הינה חיזוק תחושת המסוגלות העצמית, דימוי עצמי וביטחון עצמי בכדי לייצר מוטיבציה להתנסות חוזרת והתמודדות במצבי תסכול או קושי.
יש לדעת כי ישנם גם ליקויי כתיבה נוספים כגון ריבוי שגיאות כתיב או קושי בהבנת המטלה המטופלים ע”י מורות להוראה מתקנת. ליקויי כתיבה הנובעים מבעיות שפה מטופלים ע”י קלינאיות תקשורת לילדים.
כל התוכן באתר נכתב על ידי מטפלים מטעם JuniorTherapy ומשקף את הידע והניסיון האישי והמקצועי של אותם מטפלים. עם זאת, תוכן האתר והמידע שמוצג בו אינו מהווה המלצה או ייעוץ רפואי ואינו מחליף התייעצות מקצועית אישית עם רופא או מטפל מוסמך. יישום המלצה או קבלת החלטה רפואית על סמך קריאה באתר הם על אחריות הקורא בלבד. כל הזכויות על תוכן האתר שמורות ל-Junior Therapy ולאסתי נעים-פלד. אין להשתמש או להעתיק תוכן או מידע מהאתר ללא אישור בכתב של אסתי נעים-פלד וללא קישור לאתר זה.
Ⓒ כל הזכויות שמורות ל-Junior Therapy
Produced by Webzilla