בעיות קשב וריכוז תסמינים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

הפרעת קשב וריכוז או באנגלית: (Attention deficit disorder (ADD, נובעת מאוסף של ליקויים נוירולוגיים מולדים אשר מתבטאים בשינויים מבניים קלים במוח ובהולכה העצבית בין תאים. ליקויים אלו פוגעים בזיכרון העבודה ובעיקר בתפקודים הניהוליים (Executive Functions). התפקודים הניהוליים מתייחסים ליכולות קוגניטיביות "גבוהות"  ומורכבות יותר שאחראיות על היכולת שלנו כבני אדם, ליזום, לארגן, להתמיד, לעכב (אינהיביציה, "לספור עד 10") ולשנות פעולות, ואף ליכולת לתפקד באופן קשוב וממוקד לאורך זמן. 

תלונות אופייניות על ילדים עם הפרעת קשב וריכוז הן קושי לשמור על קשב, חולמנות, חוסר ארגון, שכחנות וחוסר סדר, קשיי התמדה ונטייה להסחת דעת. 

במידה והפרעת הקשב מלווה גם בהיפראקטיביות, יתלוו למאפיינים אלו גם תזזיתיות, חוסר שקט, עצבנות, אימפולסיביות וקשיים בשליטה העצמית ובעיכוב התנהגויות בלתי רצויות.

תסמינים לבעיות קשב וריכוז אצל ילדים - Junior Therapy, מספקים שירותי שיקום באופן פרטי לילדים ופעוטות

טיפול בהפרעות קשב וריכוז

אמנם הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעה נוירולוגית שאינה ניתנת לריפוי, החדשות הטובות הן שהתערבויות טיפוליות שונות עשויות להביא לשיפור ניכר בהתנהלות היומיומיות של הילדובהתמודדות שלו מול האתגרים השונים בבית הספר ובבית. 

אנחנו ב-Junior Therapy מתמחים בריפוי בעיסוק לילדים לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (קישור לדף טיפול בהפרעת קשב וריכוז), באמצעות גישות טיפול מבוססות מחקר (Evidence Based Therapy) הכולל גם הדרכת הורים.

הדרכת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות

ריפוי בעיסוק יכלול בדרך כלל גם הדרכת הורים אשר תסייע להורים להבין טוב יותר את קשייו של הילד ולנהוג עמו באופן המאזן בין סיוע והתחשבות בקשייו לבין דרישה ודחיפה לתפקוד עצמאי ומסתגל. 

אנחנו ב-Junior Therapy, רואים אתכם ההורים שותפים חיוניים בתהליך הקידום של הילד, ולכן מקנה לכם, במסגרת הטיפול עם ילד (ההורה נוכח בטיפול וצופה פעיל) או באמצעות הדרכת הורים (ללא נוכחות הילד) 'כלים שיאפשרו לכם להבין את ילדכם ולסייע לו בצורה מיטבית. כלים שיסייעו לכם להבין טוב יותר מתי וכיצד תפקידכם לסייע ולהתחשב בילד ומתי וכיצד תפקידכם לדרוש ולעודד אותו לעצמאות ואחריות. 

כמו כן, במקרים רבים אנו נבקש לגייס גם את המערכת החינוכית, במטרה לסייע לה למצוא את הדרכים להגמיש את עצמה בהתאם לקשיים הלימודיים של ילדכם.  

גישות טיפול פורצות דרך בריפוי בעיסוק לטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז

גישת ההתערבות (Parental Occupational Executive Training (POET ממוקדת בהורים כמי שאחראים על הטיפול, במסגרתה ההורים לומדים כיצד לסייע לילד.

מדובר בגישה חדשנית לשיפור תפקוד ילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז עם היפראקטיביות (ADHD), כבר מגיל 4, שנתיים לפני הגיל המותר לטיפול תרופתי בריטלין או קונצרטה. הגישה פותחה באוניברסיטת חיפה על ידי ד"ר כרמית פריש, מרפאה בעיסוק, במסגרת תוכנית הדוקטורט שלה.

במסגרת הגישה, המרפאה בעיסוק פוגשת את הילד לצורך הערכה במסגרתה היא קובעת מהן המשימות היומיומיות בהן הוא מתקשה וקובעת את מטרות ההתערבות. בהמשך היא נפגשת עם ההורים בסדרה של מפגשים קבועים (8-10 מפגשים). בכל מפגש, המרפאה בעיסוק וההורים מנתחים מטרה תפקודית אחת ומנסים להבין מדוע הילד מתקשה בה. לדוג', אם המטרה התפקודית היא לשפר את ההתנהלות של הילד סביב ארוחת הערב, במסגרת המפגש, המרפאה בעיסוק תברר יחד עם ההורים היכן המשפחה יושבת לאכול, מה מוגש על השולחן, מה נמצא בסביבת הילד שאולי מסיח את דעתו, אילו גירויים גורמים לו לקום מהשולחן, על איזה כיסא יושב הילד ועוד. לאחר זיהוי הגורמים המרכזיים המשפיעים על ביצוע המשימה ומה חשוב להורים, הם קובעים תוכנית הכוללת חמש אסטרטגיות ליישום בבית, עד למפגש הבא. 

תוכנית התערבות קוגניטיבית-תפקודית בגישת  Cog-Fun לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, שמטרתה לקדם את יכולות הניהול העצמי, התפקוד ואיכות החיים של הילד.

התוכנית פותחה בארץ על ידי מרפאות בעיסוק, חוקרות וקלינאיות מנוסות, בבית הספר לריפוי עיסוק, הפקולטה לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית, במעבדה לשיקום נוירו-קוגניטיבי בראשות פרופסור עדינה מאיר, ונחקרת באופן עקבי כבר מעל לעשור, ועם ראיות מחקר רבות שתומכות ביעילותה. 

הטיפול בגישת Cog-Fun לילדים מתקיים על פני 17-20 מפגשים טיפוליים אחת לשבוע, על ידי מרפאות בעיסוק שעברו הכשרה ייעודית מורשות לטפל בגישה. התוכנית מכוונת לשיפור תפקוד הילד ותחושת המסוגלות שלו לעצמאות במגוון רחב של תחומים (משחק, לימודים, השתתפות חברתית ופנאי) בעוד שהמילה Fun באה להדגיש את מרכיב ההנאה, המשחק וההעצמה של הילד והמשפחה בזמן הטיפול.