ריפוי בעיסוק לגיל הרך

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

ריפוי בעיסוק לגיל הרך מתרכז בקשיים שילדים מתמודדים עמם בשנות החיים הראשונות, במגוון תחומים: בתחום החברתי, בתחום הקוגניטיבי, בתחום המוטורי ועוד. קשיים בגיל הרך מתייחסים לפערים שנוצרים בתפקוד הילד ביחס למה שמצופה ממנו בכל שלב התפתחותי במהלך תקופת ההתפתחות הראשונית של ילדים מגי 0 עד 3. 

ריפוי בעיסוק לגיל הרך - Junior Therapy, מספקים שירותי ריפוי בעיסוק באופן פרטי לילדים

מתי כדאי לפנות עם הילד לאבחון?

קשיים בהתפתחות הם חלק תקין בהתפתחות של ילדים. כל ילד לומד ליפול הרבה לפני שהוא לומד ללכת. ההתפתחות של הילד שלי מעסיקה הרבה אנשים, את הגננת, את הסבא והסבתא שלו, את השכנים, את האישה מהסופר ובנוסף לזה, קיימת המון דיסאינפורמציה מדאיגה ומלחיצה ברשת. 

אנחנו ב-Junior Therapy כאן קודם כל בשביל להרגיע. מרפאות בעיסוק בגיל הרך מוכשרות כדי לעזור לילד שלך להשיג את כל אבני ההתפתחות הנדרשות כדי להגיע לבשלות ולתפקוד אופטימאלי. הכנו עבורך רשימה של "דגלים אדומים" שיכולים להצביע על צורך באבחון אצל מרפאה בעיסוק:

  • קושי בשיתוף פעולה חברתי
  • קושי בתפקוד בסביבה הביתית, קשיי עצמאות ורכישה של הרגלים בסיסיים
  • קושי בעמידה בדרישות המסגרת החינוכית 
  • פיתוח מיומנויות גזירה וצביעה
  • עיכוב התפתחותי
  • קושי בוויסות או עיבוד חושי

ריפוי בעיסוק לגיל הרך – תחומי הטיפול

מטרת הטיפול בריפוי בעיסוק בגיל הרך הוא לספק לילד כלים ומיומנויות בכדי לאפשר לו להיות מעורב בפעילויות האופייניות לשלבי ההתפתחות שלו, בחיי היומיום. בבית, במשפחה, בקבוצת השווים (עם בני גילו) ובמסגרת החינוכית בה הוא נמצא. 

להלן תחומי הטיפול השכיחים ביותר בריפוי בעיסוק לגיל הרך, אשר ניתן למצוא עבורם מענה ב-Junior Therapy:

  • ויסות חושי אצל ילדים קושי בוויסות החושי מתאר מצב בו הילד מגלה רגישות מוגברת או מופחתת לגירויים חושיים. הרגישות עשויה להופיע בכל אחד מחמשת החושים או בחלק מהם, לדוגמא: רגישות לאור, רעש או מגע. הרגישות מובילה למגוון של התנהגויות ותגובות שעלולות להפריע לילד להשתלב בפעילויות שבשגרה. במסגרת הטיפול בריפוי בעיסוק תחילה יש לאתר כיצד מתבטאת הרגישות וכיצד הילד מגיב לרגישות הזו, בהמשך נבין כיצד הרגישות מפריעה או מעכבת את ההשתתפות של הילד בפעילויות היומיומיות ולבסוף נתאים את הדרכים באמצעותן ניתן להפחית את הרגישות ולמזער את ההשפעה שלה על תפקודו של הילד, על ידי התאמת הסביבה, הפחתה של הגירוי המאיים בסביבתו, חשיפה הדרגתית להפחתת הרגישות והתגובות לרגישות והדרכה להורים ולצוות חינוכי במידה ויש. 

 

  • מוטוריקה- ריפוי בעיסוק לגיל הרך מסייע לילדים מול מגוון קשיים מוטוריים. מוטוריקה גסה מערבת מפרקים גדולים הנחוצים לריצה, זחילה קפיצה ועוד. היכולות הללו חיוניות לתפקודו השלם של הילד. מוטוריקה העדינה מערבת מפרקים קטנים, הנחוצים לפעולות ידניות שונות הכוללות אחיזה ושימוש בחפצים (בעיקר במשחק, כתיבה ציור גזירה ועוד). אחת המטלות המוטוריות המרכזיות בילדות הנה מיומנות הכתיבה (גרפומוטוריקה), אשר בשנות החיים הראשונות באה לידי ביטוי באופן התפעול והאחיזה של צבעים, טושים, מכחולים ועוד. ריפוי בעיסוק לגיל הרך מאפשר לפענח את הסיבה לקשיים המוטוריים של הילד (למשל, האם מקור הקושי הוא בתכנון הפעולה, בוויסות הלחץ באחיזה או בכלל בבעיה קשבית) ולשפר את היכולות המוטוריות שלו.  

 

  • מיומנויות חברתיות- ישנם ילדים אשר מתקשים לפענח סיטואציות חברתיות ולתפקד בהן כנדרש  בין אם מדובר בקשיים על רקע שפתי, עיכוב התפתחותי או קשיים הנובעים מתסמונות התפתחותיות לדוג' אוטיזם. ריפוי בעיסוק לגיל הרך מאפשר לשכלל את המיומנויות החברתיות ואת החשיבה החברתית העומדת ביסודה של אינטראקציות חברתיות. הילד רוכש אסטרטגיות שונות בכדי לתפקד באופן מיטבי בכל הקשור לאספקט החברתי. למשל לשפר את היכולת לשתף פעולה, לשחק במשחק משותף, להתמודד עם תסכולים, להבין סימנים מילוליים ולא מילוליים ועוד.