טיפול בקשיי כתיבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

כתיבה הינה מיומנות הנרכשת על פי רוב בגיל הגן ומבשילה בכיתה א'. בכיתות א'-ג' קיימת למידה מתמדת ואינטנסיבית של מיומנות זו. לקראת כיתה ד' הילד/ה נדרשים להתמודד עם מטלות כתיבה מורכבות וארוכות יותר שכן זו הדרך הרווחת של שלהם להביע את עצמם ולשתף את ידיעותיהם עם אחרים. ילדים רבים בגילאי הגן ובית הספר חווים קשיים בכתיבה ומופנים לטיפול ריפוי בעיסוק לשם אבחון וטיפול.

טיפול בקשיי כתיבה אצל ילדים - Junior Therapy, מספקים שירותי ריפוי בעיסוק לילדים ופעוטות באופן פרטי

דיסגרפיה (לקות כתיבה) בקרב ילדים

דיסגרפיה (Dysgraphia) הינה הפרעה התפתחותית-קוגניטיבית המאופיינת בקשיי כתיבה משמעותיים אצל ילדים. הלקות מתבטאת ברמת כתיבה הנמוכה באופן משמעותי מהמצופה מבני גילם או מרמת כיתתם. אנשים המאובחנים עם דיסגרפיה סובלים מליקויים בתפקודי כתיבה שונים ומציגים כתב יד שאינו קריא, חוסר עקביות בריווח בין מילים ובין אותיות, קושי בקריאה, תכנון מרחבי ירוד על הדף, קושי בכתיבת חיבור, ריבוי שגיאות כתיב (לדוג': היפוך של אותיות והברות, השמטה והוספה של אותיות, כתיבת אותיות בכתב ראי) וקושי לחשוב ולכתוב בעת ובעונה אחת.

קשיי כתיבה יכולים לנבוע מכמה גורמים

  • קושי מוטורי אצל ילדים – חולשה בחגורת כתפיים, גמישות יתר מפרקית, טונוס שרירים נמוך, קושי בהפרדת תנועה בגוף, קושי בתכנון תנועה. איטיות מוטורית כללית ועוד.
  • חוסר בשלות של המוטוריקה העדינה אצל ילדים – יכול להיגרם מחוסר בהפרדת תנועה בכף היד והאצבעות, אחיזת עיפרון לא תקינה, קושי בויסות-כוח של האצבעות. קושי בזריזות תנועתית של האצבעות ועוד.
  • קושי תפיסתי אצל ילדים – מקשה על הפנמת צורת האותיות, כיווני האותיות (“כתב ראי”), התמצאות במרחב ועוד.
  • קושי במיקוד עיניים, מעקב עיניים וסריקה.
  • קשיי קשב וריכוז משפיעים באופן ישיר על איכות הכתב והמובנות שלו אצל ילדים – כל אלה, משפיעים על היכולת ללמוד ולשפר את הכתיבה, ועל היכולת לעמוד בעומסי כתיבה.

מתי כדאי לפנות לטיפול על ידי מרפאה בעיסוק לילדים?

  1. כתב לא קריא – מצב בו קיים קושי בהבנת הכתב וקריאתו מסיבות שונות, כגון: אותיות שאינן ברורות, כתב צפוף, אותיות לא מובחנות, כתיבה ללא רצף קו ועוד.
  2. העדר יד דומיננטית – מצב בו ילדך משתמש בכלי כתיבה בכל פעם ביד אחרת, מתקשה להשלים מטלה באחת מהן. מצב זה עשוי לנבוע מחולשה בחגורת הכתפיים או מקושי בחציית קו אמצע.
  3. אחיזה לא יעילה של כלי הכתיבה – הכוונה למצב שבו הילד/ה אוחזים את כלי הכתיבה אך אינם ממקמים את האצבעות והיד שלהם במנח מותאם. אחיזה לא יעילה של כלי הכתיבה מבזבז הרבה אנרגיה, ולכן בדרך כלל, אותם ילדים יתקשו להשלים את מטלות הכתיבה שנדרשות מהם. קיימים סוגים שונים של אחיזות התואמות את שלבי ההתפתחות השונים. קיימות אסטרטגיות שונות לשיפור והתאמה טובה יותר של האחיזה, ניתן לתרגל זאת בזמן הטיפול ולאחריו בפעילויות מגוונות.
  4. עיצוב לא נכון של אותיות ומספרים – מצב בו הילד/ה כותבים את האות/המספר בעיצוב שאינו תואם את המקור הן בדרך הכתיבה והן בתוצאה. 
  5. וויסות כוח הכתיבה – הפעלת לחץ חזק או חלש מידי של כלי הכתיבה על הדף או של האצבעות על כלי כתיבה. וויסות לא תקין עלול לגרום להתעייפות או כאב בזמן כתיבה או לאיכות כתב ירודה.
מה קורה בהעדר טיפול?

תלמיד מבלה זמן רב בכתיבה בעת ששוהה בבית הספר. לקשיים בכתיבה קיימת השפעה ישירה על תפקודו של הילד בכיתה ובבית, על ביצועים אקדמיים וגם על תחושת המסוגלות, הדימוי העצמי והמוטיבציה ללמידה. ילדים שיש להם קשיי כתיבה עשויים להימנע מכתיבה ובכך לענות בקצרה ולא להרחיב בתשובתם למרות שיכולותיהם הקוגניטיביות תקינות. אחרים עשויים לפתח בעיות התנהגות ו/או בעיות חברתיות בשל העדר הכלים של המערכת החינוכית והילד להתמודד עם הקושי.

הילד/ה שלכם מתקשה בכתיבה? מחפשים מרפאה בעיסוק לילדים לצורך אבחון או טיפול בקשיי כתיבה? התקשרו אלינו לטלפון 077-9966220 לקבלת המלצה על מרפאה בעיסוק באזור מגוריכם. אנחנו ב-Junior Therapy מתמחים בשיקום וטיפולי בית עבור ילדים במגוון רחב של מצבים רפואיים כגון: ילדים עם קשיי כתיבה, ילדים על הספקטרום האוטיסטי, ילדים עם עיכוב שפתי, גמגום בילדים, הפרעות קשב וריכוז, בעיות התארגנות, שיתוק מוחין ועוד.