דף הבית / טיפול בעיכוב שפתי
עיכוב בהתפתחות השפה הינה תופעה שכיחה למדי בקרב תינוקות, פעוטות וילדים. הגורמים לכך הינם שונים. אך ללא קשר לסיבה יש חשיבות באבחון הילד וקבלת טיפול מתאים.
דיבור הוא החלק הטכני של השפה, והוא כולל את היכולת להפיק צלילים, ובהמשך גם לדבר באופן שוטף. הפרעת דיבור כוללת בתוכה את הקושי להגות נכון את הצלילים בכל מילה, או הקושי לשמור על שטף דיבור (לדוג' בעת גמגום אצל ילדים). הקיים הללו מובילים לכך שהדיבור של הילד/ה אינו מובן. ילד/ה עם הפרעה או קושי בדיבור יכולים להפגין מיומנויות שפה תקינות ואף גבוהות למדיי. כלומר, הם יכולים להבין היטב מילים ומשפטים, ויודעים ליצור משפטים בצורה נכונה. מכאן, שילדים עם הפרעות דיבור עשויים לחוות גם עיכוב שפתי, אך לא בהכרח.
שפה היא מה שהופך את הצלילים (קרי הדיבור) לבעלי משמעות, על ידי צירוף צלילים לבניית מילים ומשפטים. התפתחות שפה תקינה כוללת בתוכה גם את יכולת ההבנה של השפה, וגם את יכולת ההבעה של השפה. עיכוב שפתי הוא איחור בהשגת אבני הדרך ההתפתחותיות בזמן. ילד עם עיכוב שפתי לרוב ישיג את אבני הדרך לפי הסדר, אך באיחור.
לכל גיל יש את שלבי ההתפתחות האופייניים שלו. ילד אשר אינו משלים שלבים בזמן ובגיל הנדרש, ביחס לבני גילו, עולה החשד לעיכוב שפתי. על מנת שתוכלו לזהות מה הילד לא מצליח לעשות חשוב שתכירו את שלבי ההתפתחות השפתית התקינה בגילאים השונים:
אם אתם או הגננת, חושדים שלילד/ה שלכם יש קושי בהתפתחות השפה והדיבור, לא כדאי לחכות ומומלץ להגיע לאבחון. ידוע לנו ממחקרים רבים שבמידה ואכן יש בעיה אשר דורשת התערבות, ככל שהתערבות זו ניתנת בגיל צעיר יותר היא יעילה ומשמעותית יותר. אצלנו ב-Junior Therapy תוכלו למצוא קלינאיות תקשורת לילדים אשר מבצעות אבחון שפתי אצלכם בבית, מתי שנוח לכם, ללא המתנה בתור.
אבחון שפתי במסגרת ביתית, אינו שונה מאבחון שתקבלו בכל מסגרת אחרת. במהלכו, הקלינאית תקשורת נעזרת במבחני שפה פורמאליים על מנת להעריך את יכולותיו השפתיות של הילד ביחס למה שמצופה בגיל שלו. בנוסף, הקלינאית תקשורת הפרטית צופה בילד/ה במהלך המפגש, על מנת להכיר טוב יותר את דפוסי התקשורת שלו עם הסביבה במגוון של סיטואציות יומיומיות, כגון משחק או שיחה. לצורך השלמת האבחון היא מבקשת מהורי הילד/ה למלא שאלונים על מנת לקבל מידע על השימוש השפתי של הילד בבית ובמסגרת החינוכי בה נמצא. על סמך המידע שהקלינאית תקשורת אספה, היא קובעת האם אכן לילד יש עיכוב שפתי, כיצד הוא בא לידי ביטוי, והאם יש צורך בטיפול שפתי.
לאחר האבחון, קלינאית התקשורת תעניק המלצות להמשך. אם העיכוב הוא מינורי, והרושם של הקלינאית הוא שהילד יכול לצמצם פערים עם הדרכה ותרגול מתאימים בבית, ייתכן שהקלינאית תקשורת תמליץ על פגישת מעקב אחת לכמה זמן ותדריך את ההורים כיצד לפתח את השפה של ילדם בביתו.
במצב בו העיכוב השפתי הוא משמעותי יותר, רוב הסיכויים שההמלצה תהיה על טיפול במסגרת קבועה, בדרך כלל פעם בשבוע, שבו הילד יעבוד ויתרגל יחד עם הקלינאית במטרה לשפר את היכולות השתיות שלו, ובמקביל ההורים יקבלו הדרכה להמשך העבודה גם בבית. במצבים מסוימים, הקלינאית תקשורת יכולה לכוון את ההורים לאנשי מקצוע נוספים אשר יכולים לסייע לילד, כגון ריפוי בעיסוק לילדים, פיזיותרפיה לילדים, טיפול רגשי, ועוד.
כל התוכן באתר נכתב על ידי מטפלים מטעם JuniorTherapy ומשקף את הידע והניסיון האישי והמקצועי של אותם מטפלים. עם זאת, תוכן האתר והמידע שמוצג בו אינו מהווה המלצה או ייעוץ רפואי ואינו מחליף התייעצות מקצועית אישית עם רופא או מטפל מוסמך. יישום המלצה או קבלת החלטה רפואית על סמך קריאה באתר הם על אחריות הקורא בלבד. כל הזכויות על תוכן האתר שמורות ל-Junior Therapy ולאסתי נעים-פלד. אין להשתמש או להעתיק תוכן או מידע מהאתר ללא אישור בכתב של אסתי נעים-פלד וללא קישור לאתר זה.
Ⓒ כל הזכויות שמורות ל-Junior Therapy
Produced by Webzilla